TOEFL: Prueba de Inglés como Lengua Foranea ¿Por qué rendirlo y en qué consiste?

TOEFL: ¿Por qué rendirlo y en qué consiste?
por Gonzalo Aravena

El Test of English as a Foreign Language (TOEFL) es uno de los exámenes de idioma más utilizados para medir el conocimiento de inglés de los postulantes a becas y posgrados en las universidades.

Comprender inglés ha pasado de ser una capacidad necesaria o deseable a una condición imprescindible de desarrollo académico y profesional. Las principales publicaciones en el área científica y diversos y prestigiosos programas de posgrados se imparten en inglés, incluso en países donde ni siquiera es el idioma oficial.

Foto: Alex Valdés, El Mercurio

En Chile hay varias alternativas para preparar el Toefl.

Aquella famosa frase de “el inglés abre puertas” (Programa Inglés Abre Puertas – PIAP del Mineduc) en el caso de las becas y programas de posgrado es sin dudas una realidad.

La candidatura de un postulante siempre aumentará en puntuación si domina más de un idioma y más aún si ése es inglés, que en muchos casos será un requisito excluyente.

Para ello, la forma más usada y aceptada de acreditarlo es rindiendo el TOEFL (Test of English as a Foreign Language).

El TOEFL es un examen basado en el inglés norteamericano que consta de cuatro módulos orientados a medir las siguientes capacidades:

Comprensión de lectura,
Comprensión auditiva,
Expresión oral y
Redacción.

Existe una puntuación estandarizada otorgada tras rendir esos exámenes. Sin embargo, no todas las universidades exigen la misma cantidad de puntos para aceptar las candidaturas, existiendo importantes diferencias entre universidades norteamericanas o europeas. Sugiero informarse sobre la puntuación particular exigida por el programa de posgrado que se desea realizar.

En Chile es posible rendir el examen en el Instituto Chileno Norteamericano de Cultura, en el Tronwell Institute y en el International Center, y en los tres se pueden realizar también cursos especialmente orientados a su rendición. El valor aproximado del examen es de unos 160 dólares (unos 80 mil pesos).

Debemos tener en cuenta, además, que este NO es el único test para medir conocimientos de inglés y hay universidades, especialmente donde utilizan inglés británico, que han comenzado a exigir el IELTS como requisito de postulación.

International English Language Testing System (IELTS)

Inglés Académico

IELTS está destinado a personas que necesiten demostrar su nivel de conocimiento de inglé para fines específicos. Es uno de los exámenes requeridos para postular a la educación secundaria y superior en el Reino Unido, a países de la Comunidad Europea, Australia, Nueva Zelanda, Canadá y Estados Unidos o para emigrar a países como Australia o Nueva Zelanda.

IELTS se ofrece en dos modalidades:

Inglés General (General Training) : para realizar estudios secundarios, pasantías o cursos cortos y para emigrar a Australia y Nueva Zelanda.

Académico (Academic): para realizar estudios de pre-grado y postgrado en universidades extranjeras.
Para mayor información acerca de reconocimiento de IELTS en Estados Unidos, revise http://www.ielts.org
El examen evalúa la competencia lingüística del participante en cuatro habilidades:

Comprensión Auditiva (Listening), 40 minutos
Comprensión de lectura (Reading), 1 hora
Escritura (Writing), 1 hora
Conversación (Speaking), entrevista individual, 10 a 15 minutos

Para mayor información, visite http://takeielts.britishcouncil.org/

Demand for IELTS increases around the world

The International English Language Testing System (IELTS) reinforces its position as the world’s most popular high stakes English proficiency test, hitting a new record of more than 1.7 million tests sat around the world in 2011.

In the face of changing economic and migration conditions, IELTS has enjoyed 12% growth in number of tests sat in 2011 as compared to 2010. The latest figures marked the seventeenth year of continual growth in test numbers, with the number of tests taken tripling since 2005.

USA was the fastest growing market worldwide in 2011 with more than 50 test centres now open to candidates, while Canada also observed a significant rise in the number of tests taken in the past twelve months. The East Asia region of India, Pakistan, Bangladesh and Sri Lanka was the second most significant growth market for IELTS in 2011. Demand in China, India and Australia remained strong with these countries again administering the highest number of tests. IELTS also noted a significant increase across United Arab Emirates (UAE), Saudi Arabia and Turkey. IELTS is now recognised by more than 7,000 organisations including educational institutions, employers, professional associations and governments, in 135 countries around the world.

Director of IELTS for IDP: IELTS Australia John Belleville said that reasons cited by test takers for taking the IELTS test were entry into an academic institution, followed by migration purposes. “For many, IELTS is a requirement for migration to Australia, New Zealand, Canada and the United Kingdom and the test can be taken in any one of 800 locations worldwide,” Mr Belleville said.

“Demand for IELTS in China remains very impressive, with students taking the test for entry to educational institutions in Australia, Canada, the United Kingdom and USA amongst many other destinations,” explained John Gildea, Head of IELTS at British Council. IELTS test content is developed by an international team of experts and undergoes extensive research to ensure the test remains fair and unbiased for any candidate regardless of nationality, background, gender, lifestyle or location.

About these ads

About profesorbaker

Thomas Baker is the Past-President of TESOL Chile (2010-2011). He is the Coordinator of the English Department at Colegio Internacional SEK in Santiago, Chile. He is the Co-Founder and Co-Organiser of EdCamp Santiago 2012 & Edcamp Chile 2013, free, participant-driven, democratic, conversation based professional development for teachers, by teachers. EdCamp Santiago 2012 was held at Universidad Mayor in Santiago. Edcamp Chile 2013 was held at Universidad UCINF. Thomas is also a member of the Advisory Board for the International Higher Education Teaching and Learning Association (HETL), where he also serves as a reviewer and as the HETL Ambassador for Chile. Thomas enjoys writing about a wide variety of topics. Thus far, he has written the following genres: romance, historical fiction, autobiographical, sports history/biography, and English Language Teaching. He has published a total of sixty one (61) books, all available on Amazon http://amzn.to/Qxmoec . The source and inspiration for his writing comes from his family, his wife Gabriela, and his son, Thomas Jerome Baker, Jr.
This entry was posted in Desarrollo Profesional, Educación, Global, Pedagogía and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s