“Invito a todos los docentes a confiar en las competencias y habilidades de sus alumnos”

Andrés Espíndola, docente de inglés del Colegio Andes de Talca, comenta su experiencia como participantes del Torneo de Debates en Inglés y como ganadores de la Final Regional en el Maule.

Fuente: Mineduc – Programa Inglés Abre Puertas

Fotografía: El docente Andrés Espíndola durante una de sus clases en el Colegio Andes de Talca.

“Desde mis comienzos como profesor de inglés en el establecimiento donde hoy me encuentro trabajando (Colegio Andes), sentí la necesidad de hacer que mis alumnos participaran en diferentes alternativas e iniciativas, principalmente las impulsadas por el Programa Inglés Abre Puertas.

Creo que son las instancias que tienen los alumnos de demostrar y mostrar a la comunidad lo que son capaces de hacer en esta segunda lengua y principalmente demostrar sus habilidades comunicativas y poner en práctica lo que han aprendido en el aula.

También considero que es la plataforma que tiene uno, como docente, de sentir que lo que uno entrega en el aula y lo que les enseña a sus alumnos da frutos.

Nuestro establecimiento ha participado en el Torneo de Debates en Inglés desde el año 2008, y durante el proceso de selección he tenido que ir escogiendo a aquellos alumnos que creo poseen las competencias necesarias, tanto idiomáticas como el poder enfrentarse a un público. Es por esto que durante mis clases trato siempre de desarrollar habilidades comunicativas y productivas como son el speaking y writing.

Todos los años hemos tenido un muy buen desempeño en la competencia de debates, ya que los alumnos muestran un gran compromiso con lo que hacen y se sienten motivados al darse cuenta que pueden expresarse en inglés.

Este año sin duda fue una gran alegría al ser los ganadores de la región en esta competencia. Desde un comienzo sentimos que podíamos ser ganadores, ya que el compromiso mostrado por los estudiantes fue excepcional. El trabajo en equipo fue arduo, tuvimos que dedicar muchas horas de entrenamiento, e incluso los alumnos debieron dejar diversas actividades de lado para enfocarse en esta competencia.

Como fuimos ganadores regionales, tuvimos que juntarnos y practicar durante las vacaciones de invierno, lo que sin duda reafirma el compromiso de los alumnos por su colegio y principalmente por ellos mismos, ya que sin duda son ellos los reales actores y vencedores en todo este trabajo.

Para concluir, creo que de nada sirve ser docente de aula si no somos capaces de hacer que nuestros alumnos se motiven y sientan esa necesidad de mostrar a los demás que son capaces de desenvolverse en una segunda lengua, como es el inglés, sin importar los resultados obtenidos, sino que quedándose con la satisfacción de haber dado lo mejor de ellos mismos.

Invito a todos los docentes a confiar en las competencias y habilidades de sus alumnos y a atreverse a participar en estas iniciativas del Programa Inglés Abre Puertas. Creo que la constancia y el compromiso son clave en esto.”

Andrés Espíndola
Profesor de Inglés
Colegio Andes de Talca

**

How to Coach A Debate Team

How to Coach A Debate Team [Kindle Edition]

This book contains all you need to know to successfully coach a debate team. You may need to convince students that debate is a good idea, though. Here are six reasons:
1. Debating ability is a valuable skill.
2. Debate utilizes useful English.
3. It is a unique way to teach grammar.
4. It develops critical thinking skills.
5. It introduces global issues.
6. It develops research skills.

A more powerful reason to coach a debate team is given to us by Dr. Martin Luther King: ““Sooner or later all the people of the world will have to discover a way to live together in peace… If this is to be achieved, man must evolve for all human conflict a method which rejects revenge, aggression, and retaliation…” Dr. Martin Luther King, Jr. – 1964 Nobel Peace Prize Acceptance Speech

**

The International Baccalaureate [Kindle Edition]

The International Baccalaureate [Paperback]

The global search for high-quality education, embedded in high-performing education systems, has taken on mythical proportions, almost resembling the alchemists’ quest to turn common metals into gold.

It is my hope that the present day search for global education, equitable and providing equality of opportunity for all, shall not cease until the “gold” we seek, has been found.

I therefore dedicate this book to all the educators, researchers, parents and students the world over, who strive to achieve this elusive goal,high-quality education for all the citizens of the world.

In this endeavour, it is my belief that the International Baccalaureate merits a closer look, based on their more than 40 year history of delivering consistently excellent results.

I add that all of the reflections and views in this book are mine alone, unless otherwise noted, and can not be attributed to my employer or any other organization I am affiliated with, past or present. For any errors or oversights, I bear the complete responsibility.

**

Amazon Author Page: Thomas Jerome Baker

Thomas Baker is the Past-President of TESOL Chile (2010-2011). He is the Head of the English Department at Colegio Internacional SEK in Santiago, Chile.

He is the Co-Founder and Co-Organiser of EdCamp Santiago, free, participant-driven, democratic, conversation based professional development for teachers, by teachers. EdCamp Santiago 2012 was held at Universidad Mayor in Santiago.

Thomas is also a member of the Advisory Board for the International Higher Education Teaching and Learning Association (HETL), where he also serves as a reviewer and as the HETL Ambassador for Chile.

Thomas enjoys writing about a wide variety of topics. Thus far, he has written the following genres: romance, historical fiction, autobiographical, sports history/biography, and English Language Teaching. He has published a total of forty four (44) books overall.

The source and inspiration for his writing comes from his family, his wife Gabriela, and his son, Thomas Jerome Baker, Jr.

**

**

About these ads

About profesorbaker

Thomas Baker is the Past-President of TESOL Chile (2010-2011). He is the Coordinator of the English Department at Colegio Internacional SEK in Santiago, Chile. He is the Co-Founder and Co-Organiser of EdCamp Santiago 2012 & Edcamp Chile 2013, free, participant-driven, democratic, conversation based professional development for teachers, by teachers. EdCamp Santiago 2012 was held at Universidad Mayor in Santiago. Edcamp Chile 2013 was held at Universidad UCINF. Thomas is also a member of the Advisory Board for the International Higher Education Teaching and Learning Association (HETL), where he also serves as a reviewer and as the HETL Ambassador for Chile. Thomas enjoys writing about a wide variety of topics. Thus far, he has written the following genres: romance, historical fiction, autobiographical, sports history/biography, and English Language Teaching. He has published a total of sixty one (61) books, all available on Amazon http://amzn.to/Qxmoec . The source and inspiration for his writing comes from his family, his wife Gabriela, and his son, Thomas Jerome Baker, Jr.
This entry was posted in Cultura, Educación, Entrevista, Pedagogía and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s