Las trincheras, una experiencia fundacional para tener éxito profesional

Tomas Recart, Director Ejecutivo de Enseña Chile

Fuente: El Mostrador
por TOMAS RECART | 24 de Agosto

En un país que se acerca al pleno empleo, veo con preocupación que nuestros profesionales recién egresados tengan expectativas de grandes cargos sin haber pasado por trincheras. Más aún, si no conocen bien Chile.

Hoy -aproximadamente- el 88% de los egresados de la Pontifica Universidad Católica UC viene de un colegio privado, y un 67% de la Universidad de Chile tiene el mismo origen educacional. Estas personas están dentro del 7% de los estudiantes en Chile que recibe educación privada.

Muy probablemente conocen poco de Chile y no han tenido la oportunidad de trabajar en terreno, en labores donde se requiere menos conocimiento, pero mucho trabajo.

De estas dos universidades salen gran parte de los líderes de nuestro país, luego las personas que toman las grandes decisiones y que diseñan las soluciones para todo el resto no tienen un verdadero termómetro ni conocen las dinámicas en torno a las necesidades.

No tiene capacidad de adelantarse a los problemas con que las implementaciones de laboratorio se estrellan en terreno.

Para denotar esta brecha, veamos por ejemplo lo que pasa con las leyes. Cuando se aprueba una ley, con todo el esfuerzo, debate y trabajo que eso requiere, la ley no tiene efecto si no se escribe un reglamento asociado a su aplicación que luego debe ser aplicado por las instituciones gubernamentales correspondientes.

La gran mayoría de esos entes son muy grandes, y por ende tienen dificultades en sus comunicaciones, pero por sobre todo con hábitos y con espacios para la discreción. Todo esto no tiene porqué ser malo, el punto es que sencillamente “del dicho al hecho hay mucho trecho”.

Veamos un destello de las consecuencias. En educación por ejemplo, las personas que idearon el sistema en que hoy trabajan nuestros profesores seguramente nunca hicieron clases.

No tienen idea que para preparar una burea clase se necesita al menos una hora, y que el 25% de la hora de contrato que está establecido hoy para planificar, evaluar y los otros quehaceres docentes, se va en moverse a la otra sala, devolver el data, solicitar fotocopias y conversar con el estudiante que se quedó después de clase, por mencionar algunas.

Pero hay mucho más.

Así se podrían mencionar una serie de situaciones que en el diseño se acerca a la perfección, pero que en terreno carecen totalmente de sentido.

Es necesario valorar la experiencia de “vivir Chile” y partir en las trincheras de manera real y concreta, no desde la caridad. El nivel de sueldo y prestigio que se ofrece en algunos trabajos para recién titulados es sin duda tentador, pero es pan para hoy y pan también para mañana.

Es siempre lo mismo.

Las personas que finalmente marcan una diferencia, y los grandes líderes sociales o los grandes emprendedores cuentan con competencias diferenciadoras que difícilmente pueden adquirirse en aulas universitarias, salas de reuniones y/o delante de planillas Excel.

**

**

This book tells the story of EdCamp Santiago. EdCamp is a R(E)volution in professional develoment. It is free, participant-driven, conversation-based, democratic PD for teachers, by teachers.

There are no plenaries, no publishers book displays, just teachers talking to teachers, sharing best practice: what works in the classroom, practical, not theoretical knowledge.

EdCamp Santiago

**

The International Baccalaureate [Kindle Edition]

The International Baccalaureate [Paperback]

The global search for high-quality education, embedded in high-performing education systems, has taken on mythical proportions, almost resembling the alchemists’ quest to turn common metals into gold.

It is my hope that the present day search for global education, equitable and providing equality of opportunity for all, shall not cease until the “gold” we seek, has been found.

I therefore dedicate this book to all the educators, researchers, parents and students the world over, who strive to achieve this elusive goal,high-quality education for all the citizens of the world.

In this endeavour, it is my belief that the International Baccalaureate merits a closer look, based on their more than 40 year history of delivering consistently excellent results.

I add that all of the reflections and views in this book are mine alone, unless otherwise noted, and can not be attributed to my employer or any other organization I am affiliated with, past or present. For any errors or oversights, I bear the complete responsibility.

**

Amazon Author Page: Thomas Jerome Baker

Thomas Baker is the Past-President of TESOL Chile (2010-2011). He is the Head of the English Department at Colegio Internacional SEK in Santiago, Chile.

He is the Co-Founder and Co-Organiser of EdCamp Santiago, free, participant-driven, democratic, conversation based professional development for teachers, by teachers. EdCamp Santiago 2012 was held at Universidad Mayor in Santiago.

Thomas is also a member of the Advisory Board for the International Higher Education Teaching and Learning Association (HETL), where he also serves as a reviewer and as the HETL Ambassador for Chile.

Thomas enjoys writing about a wide variety of topics. Thus far, he has written the following genres: romance, historical fiction, autobiographical, sports history/biography, and English Language Teaching. He has published a total of forty four (44) books overall.

The source and inspiration for his writing comes from his family, his wife Gabriela, and his son, Thomas Jerome Baker, Jr.

**

**

About these ads

About profesorbaker

Thomas Baker is the Past-President of TESOL Chile (2010-2011). He is the Coordinator of the English Department at Colegio Internacional SEK in Santiago, Chile. He is the Co-Founder and Co-Organiser of EdCamp Santiago 2012 & Edcamp Chile 2013, free, participant-driven, democratic, conversation based professional development for teachers, by teachers. EdCamp Santiago 2012 was held at Universidad Mayor in Santiago. Edcamp Chile 2013 was held at Universidad UCINF. Thomas is also a member of the Advisory Board for the International Higher Education Teaching and Learning Association (HETL), where he also serves as a reviewer and as the HETL Ambassador for Chile. Thomas enjoys writing about a wide variety of topics. Thus far, he has written the following genres: romance, historical fiction, autobiographical, sports history/biography, and English Language Teaching. He has published a total of sixty one (61) books, all available on Amazon http://amzn.to/Qxmoec . The source and inspiration for his writing comes from his family, his wife Gabriela, and his son, Thomas Jerome Baker, Jr.
This entry was posted in Desarrollo Profesional, EdcampStgo, Educación, Pedagogía and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s