Liderazgo e Innovación: “Obscuchar”, una nueva audacia de la imaginación

“…a new audacity of the imagination” – John Dewey

Olympics high jump: Robbie Grabarz wins bronze for GB
Source: BBC Sport Olympics

Lo primero es lo primero (first things first), ¿de acuerdo?.

Hacemos algunas preguntas fundamentales:

¿Qué es una evaluación de liderazgo?

¿Quién lo hace?

¿Por qué se debe hacer una evaluación de liderazgo?

Prospective Assessment

La adición más reciente a Korn/Ferry’s evaluaciones prospectiva, en asociación con LinkedIn, se anuncia. Sobre la base de la ciencia patentada de Korn/Ferry, impulsado por la propiedad intelectual LOMINGER, la evaluación “prospectiva” ayuda a los ejecutivos a entender su nivel actual de conciencia de sí mismo, una habilidad crítica y necesaria para mejorar el desempeño laboral y lograr lo que quieren en sus carreras.

La evaluación prospectiva es una manera rápida y confiable para aprender las competencias principales de liderazgo y descarriladores potenciales. Tomadores de evaluación también tienen la oportunidad de validar sus resultados, invitando selectos contactos de LinkedIn a participar en la evaluación par.

**

**

Así que, ¿por qué es el liderazgo, la innovación y, este concepto de “obscuchar“, importante? Por qué es importante el liderazgo y la innovación?

En la reciente reunión inaugural Comunidad de Innovación Escolar (Community of School Innovators), un término nuevo nació: “obscuchar“.

En resumen, obscuchar (traducido literalmente como “ver y escuchar al mismo tiempo”) significa estar consciente de las oportunidades que se presentan para crear soluciones innovadoras de gran alcance.

Permítanme dar sólo un ejemplo de lo que significa “obscuchar”, reconocer oportunamente, a través los sentidos de escuchar y observar las oportunidades cuando aparezcan, sea donde/cuando sea. El ejemplo viene del mundo de los deportes olímpicos.

El mundo recientemente celebró otro Olimpiadas, los Juegos Olímpicos de 2012 en Londres. Entonces, vamos a tomar la pista olímpica y en particular, un evento del campo, el salto alto, para nuestro ejemplo.

El salto alto siempre ha sido, básicamente, una cuestión de: “¿Qué tan alto puedes saltar”? El que salta más alto es el ganador, un criterio justo, ¿verdad?

La innovación en la técnica, sin embargo, ha resultado en sus actuales niveles de desempeño, con el récord mundial de 2,45 metros (más de 8 pies), establecido por Javier Sotomayor, de Cuba, en 1993.

En el pasado, no había ningún lugar adecuado en la tierra para aterrizar. Entonces, cuando los participantes saltaban tan alto, es necesario aterrizar en los pies, o arriesgarse a romper sus huesos, o peor aún, sus cuellos!

Es comprensible entonces, se metió en un estilo que proporcionan la máxima seguridad, conocida como “Tijeras”, saltando por encima del travesaño en una tijera patear movimiento, pasando por encima del travesaño con una pierna tras el otro.

Con la introducción de zonas de aterrizaje blandos, con aterrizajes suaves disponibles para amortiguar la caída del cuerpo, el estilo de saltar cambió.

Antes, un participante del salto alto se pasó encima del travesaño cara hacia abajo, boca abajo, con contacto visual con la barra todo el tiempo, rodando sobre la barra, o “a caballo” de la barra.

Las cosas quedaron así hasta los Juegos Olímpicos de México de 1968, cuando un hombre llamado Dick Fosbury ganó la medalla de oro, saltando por encima de la barra con la cara y el abdomen (180º distintos, es decir, cara y abdomen arriba), y ahora la espalda es más cerca del bar mientras saltaba encima de la barra.

En otras palabras, Dick Fosbury hizo una innovación en la técnica.

En la forma algo antiguo y conocido por todos, “el salto de altura” Fosbury se llevó a cabo de una manera diferente.

Su innovación fue tan exitosa, recordamos que Fosbury ganó una medalla de oro en los Juegos Olímpicos de México en 1968, de modo que otros atletas comenzaron a copiar su estilo y mejorarlo, hasta hoy tenemos un récord mundial de más de 8 pies.

He elegido deliberadamente el salto de altura para mi ilustración del concepto de innovación, ya que da una definición clara de qué es la innovación.

En este ejemplo, nada nuevo se ha inventado.

Participantes de salto alto siguen haciendo lo mismo que han hecho siempre, que es saltar por encima de una barra.

El que salta más alto gana.

Ningún cambio, ninguna nueva invención. Es el mismo deporte, con el mismo concepto de siempre.

Fosbury nos enseña a estar siempre al tanto, a través de la observación y la escucha “obscuchar”, buscando nuevas oportunidades de agregar valor a nuestras organizaciones por tener el coraje de intentar hacer algo, sea lo que sea, de manera diferente, con el fin de obtener resultados mejores.

Esto es la esencia de la innovación.

Innovación no quiere decir que hay algo malo con la vieja manera de hacer las cosas, sobre todo si la vieja manera es la forma más eficaz, proporcionando los mejores resultados.

Sin embargo, ser conscientes de las oportunidades, a través de la observación aguda y la conciencia de las cosas que están ahí, especialmente cualquier cosa que no debería estar allí, la anomalía.

En un próximo post voy a probar tu capacidad de obscuchación.

Por el momento, ¿por qué no hacer la prueba de liderazgo para descubrir sus fortalezas y debilidades como líder, porque el liderazgo y la innovación van de mano-en-mano. Aquí está la mía a continuación:

**

**

Korn/Ferry’s ProSpective Leadership Assessment available for free, now on LinkedIn.

**

Connectivism & Connected Knowledge tells the story of my personal journey from isolation to becoming globally connected to sources of knowledge and expertise, from some of the most brilliant people in my field, education…

It is a personal journey that begins with a proposition: self-improvement that also benefits others.

I go back in time to share this journey with you, certain that it will also benefit you personally, and the members of your personal and professional learning network also.

http://amzn.to/HeeQdE

**

**

This book, The Spelling Bee for EFL Teachers, is for teachers of English Language Learners, ESL, EFL, & ELT. It is dedicated to the students in my EFL class, past, present, and future. I sincerely hope something within these pages will resonate within them and awaken the aspiration to become acquainted with words.

Words have power to do things.

Consequently, words are important in our lives, and we learn their spelling, their pronunciation, their definition, their part of speech, their collocations, their use in a sentence, their etymology, and above all, their friendship…

**

The Chilean National English Test [Kindle Edition]

SIMCE Ingles 2010: The development of the national English test in Chile coincides with my story, which is woven autobiographically into the larger story, a test which apparently resulted in only 11% of students able to achieve a passing score. This book will make you laugh, it will make you cry, it will reveal secrets to you that you thought you already knew about tests, test-making, and test-reporting. More importantly, you leave the reading of this book with a renewed sense of confidence in who you are, and what you do…

The Chilean National English Test [Kindle Edition]
**

The Chilean National English Test: A Personal Journey [Paperback]

Book Details
Paperback: 82 pages
Publisher: CreateSpace (March 26, 2012)
Language: English
ISBN-10: 147509809X
ISBN-13: 978-1475098099

**

Soy Un Maestro: I Am A Teacher [Paperback]

I am a teacher, and I teach in Chile. This year a new Teacher Career Law, defining the teaching profession in terms of increased prestige, attracting more applicants from higher performing students, an obligatory enabling exam, higher salaries, fewer hours teaching in the classroom, and higher responsibilities wil be passed, hopefully. This book totally supports the idea that a good law is needed, and now is the time to pass one, even if that law is not yet perfect. We Teachers have such a long way to go, and this is clearly a tremendous step in the right direction. To celebrate, all of the funds received for the sale of this book will go to support the EdCamp Santiago free conference for teachers in Chile. Thank you, in advance, for buying this book. May God Bless You…

Soy el más afortunado de todos quienes trabajan. A un médico se le permite traer una vida en un momento mágico. A mí se me permite que esa vida renazca día a a día con nuevas preguntas, ideas y amistades. Un arquitecto sabe que si construye con cuidado, su estructura puede permanecer por siglos. Un maestro sabe que si construye con amor y verdad, lo que construya durará para siempre.

Book Details
Paperback: 170 pages
Publisher: CreateSpace (July 3, 2012)
Language: English/Spanish
ISBN-10: 1478176520
ISBN-13: 978-1478176527

Soy Un Maestro: I Am A Teacher [Kindle Edition]

Soy Un Maestro: I Am A Teacher [Kindle Edition]

How to Coach A Debate Team [Kindle Edition]

This book contains all you need to know to successfully coach a debate team. You may need to convince students that debate is a good idea, though. Here are six reasons:
1. Debating ability is a valuable skill.
2. Debate utilizes useful English.
3. It is a unique way to teach grammar.
4. It develops critical thinking skills.
5. It introduces global issues.
6. It develops research skills.

A more powerful reason to coach a debate team is given to us by Dr. Martin Luther King: ““Sooner or later all the people of the world will have to discover a way to live together in peace… If this is to be achieved, man must evolve for all human conflict a method which rejects revenge, aggression, and retaliation…” Dr. Martin Luther King, Jr. – 1964 Nobel Peace Prize Acceptance Speech

**

The International Baccalaureate [Kindle Edition]

The International Baccalaureate [Paperback]

The global search for high-quality education, embedded in high-performing education systems, has taken on mythical proportions, almost resembling the alchemists’ quest to turn common metals into gold.

It is my hope that the present day search for global education, equitable and providing equality of opportunity for all, shall not cease until the “gold” we seek, has been found.

I therefore dedicate this book to all the educators, researchers, parents and students the world over, who strive to achieve this elusive goal,high-quality education for all the citizens of the world.

In this endeavour, it is my belief that the International Baccalaureate merits a closer look, based on their more than 40 year history of delivering consistently excellent results.

I add that all of the reflections and views in this book are mine alone, unless otherwise noted, and can not be attributed to my employer or any other organization I am affiliated with, past or present. For any errors or oversights, I bear the complete responsibility.

Amazon Author Page: Thomas Jerome Baker

Thomas Baker is the Past-President of TESOL Chile (2010-2011). He is the Coordinator of the English Department at Colegio Internacional SEK in Santiago, Chile.

Es una red que reúne a Profesionales de la Educación preocupados por desarrollar y fortalecer las capacidades de sus comunidades educativas, a través de la creatividad, la innovación y el emprendimiento.

Thomas was recently selected for membership in the Comunidad de Innovación Escolar of the Foundation Telefónica and Foundation Educación 2020.

He is the Co-Founder and Co-Organiser of EdCamp Santiago, free, participant-driven, democratic, conversation based professional development for teachers, by teachers.

Thomas is also an ex member (2010-2011) of the Advisory Board for the International Higher Education Teaching and Learning Association (HETL), where he currently serves as a reviewer and as the HETL Ambassador for Chile.

Thomas enjoys writing about a wide variety of topics. Thus far, he has written the following genres: romance, historical fiction, autobiographical, sports history/biography, and English Language Teaching. He has published a total of forty four (44) books overall.

The source and inspiration for his writing comes from his family, his wife Gabriela, and his son, Thomas Jerome Baker, Jr.

** “Education is not a preparation for life; Education is life itself.” – John Dewey

**
Like My Facebook Page Please!

My LinkedIn Profile Page

My Slideshare Profile Page

Follow me on Twitter: @profesortbaker

Visit my Amazon Author Page

About profesorbaker

Thomas Baker is the Past-President of TESOL Chile (2010-2011). He is the Coordinator of the English Department at Colegio Internacional SEK in Santiago, Chile. He is the Co-Founder and Co-Organiser of EdCamp Santiago 2012 & Edcamp Chile 2013, free, participant-driven, democratic, conversation based professional development for teachers, by teachers. EdCamp Santiago 2012 was held at Universidad Mayor in Santiago. Edcamp Chile 2013 was held at Universidad UCINF. Thomas is also a member of the Advisory Board for the International Higher Education Teaching and Learning Association (HETL), where he also serves as a reviewer and as the HETL Ambassador for Chile. Thomas enjoys writing about a wide variety of topics. Thus far, he has written the following genres: romance, historical fiction, autobiographical, sports history/biography, and English Language Teaching. He has published a total of sixty one (61) books, all available on Amazon http://amzn.to/Qxmoec . The source and inspiration for his writing comes from his family, his wife Gabriela, and his son, Thomas Jerome Baker, Jr.
This entry was posted in Cultura, Deportes, Educación and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s