Ministro Beyer ante el Banco Mundial: “las reformas en educación toman tiempo, no son inmediatas”

El titular de Educación dictó una charla sobre la situación del país en materia educacional ante expertos en Washington DC.

11 de octubre de 2012

Fuente: Mineduc

El ministro de Educación, Harald Beyer, expuso este miércoles ante un grupo de expertos del Banco Mundial, a quienes detalló la situación actual del país en materia educacional y los desafíos para los próximos años.

Beyer dijo que si bien “las reformas en educación toman tiempo, no son inmediatas”, los avances que se están haciendo en esta materia “van en la dirección correcta, estamos aumentando el apoyo para los estudiantes, sin ir a gratuidad. Tenemos diferentes sistemas de financiamiento que es más justo del que había anteriormente, existen grandes diferencias en esta materia y ahora vamos hacia un sistema único que integra becas y créditos”.

El titular de la cartera explicó al proyecto de financiamiento único que se está tramitando en el parlamento, que incluye ayudas financieras para todos, dejando fuera sólo al 10% más rico de la población.

Durante su presentación, también destacó que la discusión no sólo debe estar centrada en la educación superior y que uno de sus propósitos “ha sido reenfocar el debate”. Agregó que el gobierno está trabajando en todos los frentes.

“Aún tenemos que mejorar en educación preescolar, primaria y secundaria. Tenemos que enfocar nuestros recursos ahí. En el nuevo presupuesto que presentamos al Congreso hace un par de semanas, estamos aumentando los fondos para educación parvularia en 18,2%, que es más del doble del porcentaje de todo el presupuesto, y estamos intentando mejorar la cobertura y calidad de la educación inicial muy rápido, porque creemos que es el área donde debemos trabajar de forma más urgente en Chile, también tenemos que avanzar en temas de educación superior, pero no tenemos que olvidar, la educación primaria y secundaria”, explicó.

En este sentido enfatizó que uno de los retos para mejorar la calidad de la educación es “retener a los mejores profesores y directores del sector público, estamos trabajando fuertemente en eso”, finalizó.

La jornada de hoy estuvo marcada por la participación del ministro Beyer en una serie de actividades del Plan Chile-Massachusetts, una alianza gestada en septiembre del año pasado por el Presidente Sebastián Piñera en Estados Unidos. Su objetivo principal es fortalecer la cooperación bilateral entre universidades y centros de investigación, centrando su gestión en 3 áreas: biotecnología, energía y educación.

**

EdCamp Santiago

This book tells the story of EdCamp Santiago. EdCamp is a R(E)volution in professional develoment. It is free, participant-driven, conversation-based, democratic PD for teachers, by teachers.

There are no plenaries, no publishers book displays, just teachers talking to teachers, sharing best practice: what works in the classroom, practical, not theoretical knowledge.

EdCamp Santiago

**

The International Baccalaureate [Kindle Edition]

The International Baccalaureate [Paperback]

The global search for high-quality education, embedded in high-performing education systems, has taken on mythical proportions, almost resembling the alchemists’ quest to turn common metals into gold.

It is my hope that the present day search for global education, equitable and providing equality of opportunity for all, shall not cease until the “gold” we seek, has been found.

I therefore dedicate this book to all the educators, researchers, parents and students the world over, who strive to achieve this elusive goal,high-quality education for all the citizens of the world.

In this endeavour, it is my belief that the International Baccalaureate merits a closer look, based on their more than 40 year history of delivering consistently excellent results.

I add that all of the reflections and views in this book are mine alone, unless otherwise noted, and can not be attributed to my employer or any other organization I am affiliated with, past or present. For any errors or oversights, I bear the complete responsibility.

**

Amazon Author Page: Thomas Jerome Baker

Thomas Baker is the Past-President of TESOL Chile (2010-2011). He is the Head of the English Department at Colegio Internacional SEK in Santiago, Chile.

He is the Co-Founder and Co-Organiser of EdCamp Santiago, free, participant-driven, democratic, conversation based professional development for teachers, by teachers. EdCamp Santiago 2012 was held at Universidad Mayor in Santiago.

Thomas is also a member of the Advisory Board for the International Higher Education Teaching and Learning Association (HETL), where he also serves as a reviewer and as the HETL Ambassador for Chile.

Thomas enjoys writing about a wide variety of topics. Thus far, he has written the following genres: romance, historical fiction, autobiographical, sports history/biography, and English Language Teaching. He has published a total of forty four (44) books overall.

The source and inspiration for his writing comes from his family, his wife Gabriela, and his son, Thomas Jerome Baker, Jr.

**

**

About these ads

About profesorbaker

Thomas Baker is the Past-President of TESOL Chile (2010-2011). He enjoys writing about a wide variety of topics. The source and inspiration for his writing comes from his family.
This entry was posted in Educación and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s